Jacek Kaspszyk
Znany w świecie polski dyrygent, laureat Konkursu Karajana
(1978) może poszczycić się wieloletnią światową karierą. W Polsce
prowadził Narodową Orkiesrtę Symfoniczną Polskiego Radia, był
Muzycznym i Naczelnym Dyrektorem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej,
Pierwszym Gościnnym Dyrygentem Filharmonii Narodowej i również
ściśle współpracował z Warszawską Operą Kameralną i orkiestrą
Sinfonia Varsovia. Obecnie jest Dyrektorem Artystycznym Filharmonii
Wrocławskiej i Dyrektorem Muzycznym NOSPR-u w Katowicach.
Za granicą koncertował z renomowanymi orkiestrami prawie całej
Europy, a w Wielkiej Brytanii gdzie mieszka, współpracował i
nagrywał z wszystkimi czteroma londyńskimi orkiestrami i był
Pierwszym Dyrygentem Capital Radio Wren Orchestra. Występował
i prowadził tournee również w USA, Australii, Nowej Zelandii,
Japonii i Chinach gdzie regularnie współpracuje z orkiestrami
China Philharmonic i Guangzhou Symphony.
Wysoko ceniony w dziedzinie opery, dyrygował w głównych teatrach
operowych świata m.in. w Londynie, Paryżu, Sztokholmie, Zurichu,
Sevilli, Buenos Aires, a ostatnio w Tel Avivie gdzie wraz z
Litewską Operą Narodową odniósł wiele sukcesów.
Jacek Kaspszyk ma na koncie szereg nagrodzonych nagrań m.in.
Rossiniego Il Signor Bruschino (z Warszawską Operą Kameralną)
i Bairda Concerto Lugubre (z WOSPR) jak również wiele nagrań
uznanych przez krytykę m.in. dzieła Schuberta, Mahlera, R. Straussa,
J. Straussa, Rachmaninova, i Verdiego z czterema londyńskimi
orkiestrami. Jego nagranie Moniuszki Strasznego Dworu z Opera
Narodowa dla EMI zostało nagrodzone Platynowym Dyskiem, a Szymanowskiego
Krol Roger nominowane do nagrody "Płyta Roku" przez
BBC Music Magazine i docenione przez miesięcznik "Grammophone",
którego krytyk napisał "we wszystkich, nawet najdrobniejszych
szczegółach, osiągnął wszystko, co było możliwe".
We Wrocławiu Kaspszyk został laureatem Wrocławskiej Nagrody
Muzycznej za sezon 2006/7, umotywowanej "wybitnym wkładem
w rozwój artystyczny Orkiestry Wrocławskiej Filharmonii im.
W. Lutosławskiego". Istotnie w ostatnim sezonie udowodnił
wrocławskim muzykom, że stać ich na prawdziwe kreacje w symfonice
Mahlera, Berlioza, Brucknera czy Lutosławskiego.
Eugeniusz Knapik
Prof. Eugeniusz Knapik urodził się w 1951 r. w Rudzie Śląskiej.
Studiował w latach 1970-1976 u Henryka Mikołaja Góreckiego (kompozycja)
i Czesława Stańczyka (fortepian). W 1976 r. otrzymał nagrodę
na X Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Jeszcze przed
ukończeniem studiów rozpoczął pracę dydaktyczną w katowickiej
uczelni, w której obecnie jest profesorem, kierownikiem Katedry
Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki (od 1996 r).
W latach 2002-2008 pełni funkcję rektora.
Jako pianista koncertuje w kraju i za granicą, ceniony za interpretacje
muzyki fortepianowej XX w. Nagrał dla firmy Vifon Vingt
Regards sur l'Enfant Jesus Messiaena. W latach osiemdziesiątych
współpracował z Kwartetem Śląskim. Występował wielokrotnie na
festiwalach Warszawska Jesień, Saint Denis, Octobre en Normandie
w Rouen, Encontros Gulbenkian de Musica Contemporanea w Lizbonie,
a także na estradzie Concertgebouw w Amsterdamie.
Eugeniusz Knapik zdobył wiele nagród twórczych, m.in. specjalne
wyróżnienie za Sonatę na flet solo na Konkursie
Forum Młodych w Krakowie (1974), II nagrodę za Le chant
na Konkursie Młodych ZKP (1976), II nagrodę za Concerto
Grosso na Konkursie Muzyki Kameralnej w Wiedniu (1977 ),
I nagrodę za Corale, interludio e aria na Festiwalu
"Młodzi Muzycy Młodemu Miastu" w Stalowej Woli (1979).
Na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu jego
Kwartet smyczkowy zajął pierwszą lokatę (1984).
W 1985 r. otrzymał nagrodę Śląskiej Polihymni za twórczość kameralną,
w tym samym roku przyznano mu w Warszawie Nagrodę Artystyczną
I stopnia im. Stanisława Wyspiańskiego za Wyspy. W 1997 r. przyjęty
został za twórczość operową do Loży Liderów w Katowicach, a
Związek Kompozytorów Polskich przyznał mu swą doroczną nagrodę.
W tym samym roku został laureatem dorocznej nagrody Ministra
Kultury i Sztuki, zaś w 1999 r. nagrody Prezydenta Miasta Katowic.
W 1988 r. na zamówienie Gerarda Mortier, dyrektora opery La
Monnaie w Brukseli, rozpoczął komponowanie trylogii operowej
The minds of Helena Troubleyn do tekstu Jana Fabre. Prapremiera
I części cyklu - Das Glas im Kopf wird vom Glas - odbyła się
w 1990 r. w Operze Flamandzkiej w Antwerpii. Część II, Silent
Screams, Difficult Dreams, miała swą prapremierę w ramach festiwalu
Documenta IX w Kassel. Estradowe wykonanie obszernych fragmentów
III części cyklu, La liberta chiama la liberta, włączone
zostało do programu Warszawskiej Jesieni w 1996 r.
Kompozytor kontynuuje współpracę z Janem Fabre, której owocem
są m.in. cztery spektakle baletowe: The Sound of One Hand
Clapping (premiera w Operze Frankfurckiej w 1991 r.),
Da un'altra faccia del tempo (premiera w 1993 r. w Brukseli),
Quando la terra si rimette in movimento (premiera w
1995 r. w Het Nationale Ballet w Amsterdamie) i Three Solos
(premiera w De Singel w Antwerpii w 1996 r.)
Obecnie na zamówienie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie
pracuje nad operą Moby Dick.